• interieuruitrusting - Évou

    interieurarchitectuur master
    Voor mij was het een uitdaging om een stoel te ontwerpen. De ergonomie is cruciaal voor een goede stoel.  Hoe harder de materialen hoe belangrijker. Zelf vind ik details belangrijk in een ontwerp, het bepaalt al in grote lijnen het uitzicht ervan. Éen van de belangrijkste doelen was een stoel te ontwerpen die verschillend is van een andere stoel. Het moet een unieke stoel zijn die aan mijn persoonlijkheid gelinkt kan worden. Zo weinig mogelijk bewerkingsmethodes geeft ook een meerwaarde aan de stoel. Langs de ene kant kunnen we het bekijken als een ecologische verbetering en natuurlijk om de kostprijs te drukken. In de eerste fase ben ik gaan nadenken over het concept waarmee ik wilde werken. Het concept evolueerde zich verder naarmate ik meer schetsen tekende. Het idee was dat ik losse elementen verbond die in elkaar passen. Dit kan je vergelijken met een puzzel. Door deze ‘puzzel’ kwamen de details mooi tot uiting en vormde het een mooi geheel. Het ontwerp dat uiteindelijk tot stand kwam is kort uitgelegd: aan de buitenste zijden een frame en het middenste gedeelte is het een houten zitvlak met rugleuning (wordt ook schelp genoemd).  Deze onderdelen worden samengebracht en bevestigd met schroeven. Zowel voor het frame als het hout had ik als doelstelling om het minimum van materiaal te gebruiken. Het frame stopt in de helft van de rugleuning, deze geeft nog een maximale stabiliteit hierdoor. Bij het hout heb ik voor een schelp gekozen waar stukken uitgesneden werden. De overige stukken of beter gezegd lipjes werden in het frame gestoken en zo bevestigd met schroeven. Als laatste maar zeker niet onbelangrijk de afwerking. Voor de schelp heb ik als afwerking natuurlijke vernis gekozen en het frame is zwart gepoederlakt. Omdat ik nog een jonge ontwerper ben met een beperkte ervaring is het voor mij nog moeilijk om in te schatten of mijn ontwerp wel constructief genoeg is. Nadat ik mijn prototype gemaakt heb ben ik tot de conclusie gekomen dat ondanks het minimum aan materiaal het toch een stabiele stoel is. De stoel die ik ontworpen heb is simpel en strak. Ik heb het de naam Évou gegeven.